Ekonomi & Försäkring

Ekonomisk förvaltning

Har du frågor om ekonomisk förvaltning tex avier eller pantsättning så hanteras dessa av SBC telefon 0771-722 722. Du kan även kontakta SBC genom att skapa ett ärende i portalen där du loggar in med ditt bankID. En del saker kan du även lösa själv i portalen t.ex att ladda ner din avi.

Pantsättningar

Allt underlag rörande pantsättningar och avnoteringar ska skickas direkt till SBC utan påskrift/underskrift av styrelsen. Avgifts- och hyresförvaltaren har fullmakt att skriva under dessa för föreningens räkning för att sedan föra in uppgifterna i vår lägenhetsförteckning.

Adressen är:
Kund 2696
c/o SBC
Box 226
851 04  SUNDSVALL

Försäkring

Föreningen har ett kollektivt bostadsrättstillägg. Det ersätter egendom som tillhör föreningen och som medlemmen enligt bostadsrättslagen och föreningens stadgar är underhållsskyldig för. Bostadsrättstillägget ingår för samtliga 60 bostadsrättslägenheter vilket innebär att Du inte behöver ha separat bostadsrättstillägg för din bostad.

Försäkringen är fr.o.m maj 2024 flyttad till IF.

Inre reparationsfond

Ingen ny avsättning sker till den inre reparationsfonden men vissa lägenheter har belopp kvar att ta ut. Du kan se om du har en Inre reparationsfond kvar på din faktura från föreningen. Inre raparationsfonden kan användas för ”fasta” reparationer/förbättringar i lägenheten, t ex målning, tapetsering, golvläggning, kakel, köksskåp och garderober. Även inköp och installation av vitvaror omfattas. Vill du ta ut pengar från fonden så lämnar du följande blankett + kopia av kvitto i föreningens brevlåda i 6B. Styrelsen ser sedan till att du får ett avdrag på kommande faktura från SBC.

Ekonomiskplan

Föreningen har en ekonomiskplan från 1975. Vill du läsa den så finns den här.